Ha a károkozónak nincs kötelező biztosítása
- kötelező biztosítás
- kgfb
- gépjármű
- gépjármű biztosítás
Az előző cikkünkben a jogosítvány nélkül vezetés és balesetezés következményeiről írtunk, ezúttal pedig azt vesszük sorra, mi történik akkor, ha valaki érvényes kötelező biztosítás nélkül okoz balesetet. Kap-e kártérítést a károsult? Mire számíthat a károkozó? Röviden összefoglaljuk a tudnivalókat.
Természetesen a kötelező biztosítás is több okból hiányozhat az autóról: lehet, hogy az üzembentartó elfelejtette befizetni a díjat, esetleg még nem kötötte meg az új autójára, vagy egyáltalán nem is szándékozott biztosítást kötni. A következmények szempontjából mindez sajnos lényegtelen, ugyanarra a büntetésre lehet számítani mindegyik esetben.
Ha a károkozó nem rendelkezik kötelező biztosítással
A kötelező biztosítás hiánya az üzembentartó mulasztása, ez nem érintheti hátrányosan a károsultat. A vétlen fél kára mindenképpen rendezve lesz, csak ebben az esetben nem a károkozó biztosítása által. Ha a károsultnak van casco biztosítása, akkor hozzá kell bejelenteni a kárt, minden egyéb költséget (pl. önrész, személyi sérülés, egyéb dologi kár, keresetkiesés, stb.) pedig a MABISZ – Magyar Biztosítók Szövetsége – Kártalanítási Számlája fog rendezni. Mivel emiatt hátrány nem érheti a károsultat, a kárrendezés a casco bónusz fokozatát nem érinti. Ha nincs casco biztosítása, akkor minden, a kárral kapcsolatos költséget a Kártalanítási Számla térít meg. Ilyenkor a kárbejelentést közvetlenül a MABISZ felé is meg lehet tenni.
A károkozó azonban nem bújhat ki a kártérítés kifizetése alól: a MABISZ utólag (ha szükséges, peres úton) a teljes kártérítési összeget behajthatja rajta. Itt tehát nem érvényes az a 1,5 millió forintos felső határ, ami a jogosítvány nélküli baleseteknél terheli a károkozót.
De van ezen kívül vannak speciális esetek, amikor szerepe van a vagyoni, a gépjárművet is ért kártérítésben. Például, bár ismeretlen károkozó esetén alapvetően a casco biztosítás jöhet szóba, súlyos esetben a Kártalanítási Számla nyújt kártérítést: ha a balesetben súlyos személyi sérülés vagy haláleset történik.
De nem kell baleset sem hozzá, hogy elmenjen az üzembentartók kedve a KGFB nélküli vezetéstől. Mivel kötelező biztosításról van szó, a hiánya szabálysértésnek minősül. Így tehát ha a mulasztásra fény derül, akkor az üzembentartóra szabálysértési bírságot szabnak ki, a hatóságok kezdeményezhetik az autó forgalomból való kivonását, ráadásul fedezetlenségi díjat is kell fizetni az összes, biztosítással nem fedezett napra. Mivel a fedezetlenségi díj naponta több száz forintos tétel, akár csak néhány hónap alatt több tízezer forintra rúghat a büntetés teljes összege. Ezek a bírságok, díjak természetesen baleset okozása esetén, a kártérítési összegen felül is felmerülnek.
Ha a károsult az, akinek nem volt kötelező biztosítása
Mivel a kárt az okozó biztosítása rendezi, ez a tény a kártérítést nem befolyásolja. A kárbejelentés menete ilyenkor megegyezik a szokásossal, az okozó biztosítójához kell megtenni a bejelentést a balesettől számított 30 napon belül (az okozónak 5 napon belül).
Azzal azért nem árt számolni, hogy a fentebb említett szabálysértési bírság és fedezetlenségi díj károsultként is felmerül.
A Kártalanítási Számla
A MABISZ Kártalanítási Számlája talán nem ismeretlen azoknak, akik követik a cikkeinket: például a fedezetlenségi díjról szóló cikkünkben is volt már róla szó, ide érkeznek ugyanis a beszedett fedezetlenségi díjak.
A Kártalanítási Számla egyik legfontosabb célja az olyan közlekedési balesetek kárrendezése, ahol az okozónak nem volt kötelező gépjármű felelősségbiztosítása. De van ezen kívül még egy-két speciális eset, amikor szerepe van a kártérítésben. Például, bár ismeretlen károkozó esetén alapvetően a casco biztosítás jöhet szóba, súlyos esetben a Kártalanítási Számla nyújt kártérítést: ha a balesetben súlyos személyi sérülés vagy haláleset történik.
Látható, hogy akár jogosítvány, akár kötelező biztosítás nélkül okozott balesetről van szó, az szerencsére nem befolyásolja a károsult kárának megtérítését. A másik fél azonban komoly büntetésre számíthat (amihez még baleset sem kell, hiszen már eleve a közlekedéssel szabálysértést követ el).
Na és mi a helyzet a „szentháromság” harmadik tagjával, a forgalmi engedéllyel? A lejárt műszaki vizsgával való közlekedésről és így okozott balesetről korábban már több cikkben, például ebben és ebben is foglalkoztunk.
Kötelező biztosítás kalkulátorunkban egyszerűen összehasonlíthatja a biztosítók díjait, és rögtön meg is kötheti az Önnek megfelelőt néhány kattintással, online:
Legfrissebbek
Aki városban él, az valószínűleg egyre több e-rollert, segwayt vagy elektromos egykerekűt lát az utcákon. Ezek a mikromobilitási eszközök idáig nem estek a meglévő közlekedési és biztosítási szabályozások alá, de 2024. július 16-tól kezdve egy részükre kötelező biztosítást kell kötni.
Bizonyos járműtípusoknál nem is olyan egyértelmű, hogy kell-e kötelező biztosítást kötni rájuk vagy sem, valamint a kárrendezésnél is lehetnek meglepetések.
Az elektromos autók biztosítása valamelyest más, mint a hagyományos autóké, ezért érdemes nagyobb körültekintést fordítani rájuk.