E-roller, segway: ezekre a járművekre kell mostantól kötelező biztosítás

  • kgfb
  • kötelező biztosítás
  • mikromobilitás

A személyautóknál és az ennél nagyobb gépjárműveknél mindig is viszonylag egyszerű kérdés volt a kötelező biztosítás, természetes, hogy kell kötni rájuk. Az autóknál kisebb járművek esetében korántsem ilyen egyértelmű a kérdés: már a motorok és segédmotoros kerékpárok >> is okozhatnak némi bizonytalanságot, nem is szólva arról a számtalan modern közlekedési eszközről, amiket mikromobilitási eszközöknek is neveznek: például az e-kerékpárok, elektromos mopedek, rollerek (és e-rollerek), segwayek vagy épp elektromos egykerekűek.

Ezeket a nagyobb városokban élők egyre gyakrabban láthatják az utcákon, és az elektromos verziók megjelenésével jellemzően egyre nagyobb sebességekre képesek, ezért csak idő kérdése volt, hogy valamilyen módon kiterjedjenek rájuk is a szabályozások. A közeljövőben KRESZ-módosítás is várható, ami rendezheti ezeknek az eszközöknek a helyét a közlekedésben, a kötelező biztosításról pedig a kgfb-törvény (2009.évi LXII. törvény) új módosítása rendelkezik. Ez 2024. május 17-től a mikromobilitási eszközök egy részét is a gépjárművek fogalma alá sorolja: vagyis ezentúl ezekre is kötelező biztosítást kell kötni. A biztosítás megkötésére azonban van néhány hét haladék, csak 2024. július 16-tól kell érvényes biztosítással rendelkezniük.

Milyen járművekre kötelező a biztosítás 2024. júliustól?

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) alábbi ábrája segít eldönteni, kell-e az adott járműre biztosítás:

Az ökölszabály, hogy amire eddig is kellett érvényes kötelező, arra a továbbiakban is kelleni fog, a kizárólag emberi erővel hajtott járművekre (pl. kerékpárokra és hagyományos rollerekre) pedig ezután sem kell biztosítást kötni. Kivételt képeznek az elektromos kerékpárok (ezek pontos definícióját ebben a cikkben magyaráztuk el >>) és a mozgáskorlátozott személyek által használt kerekesszékes járművek illetve elektromos mopedek, amik bár rásegítéssel működnek, mégsem kell rájuk biztosítás.

Az összes többi mikromobilitási eszközt két szempont alapján kategorizálja az új szabály: tömeg és tervezési sebesség alapján. Ha pl. az elektromos rollereket nézzük (ami talán a legtöbb felhasználót érinti), akkor a szabályokat így kell értelmezni: a legfeljebb 25 kg tömegű járműveknél a 25 km/h-s tervezési sebesség az irányadó – ha a roller ennél többel is képes menni, akkor kötelező biztosítással kell rendelkeznie, ha nem, akkor ezután sem lesz szükség rá. 25 kg-nál nagyobb tömegű járműveknél pedig 14 km/h-nál van meghúzva ugyanez a határ, vagyis ha egy e-roller több mint 25 kg, akkor szinte biztosan kell rá biztosítás, hiszen ezek jellemzően legalább 15 km/h-s végsebességre képesek.

Kell a rollerre rendszám? Kinek kell megkötnie a kötelező biztosítást?

Az ábra alapján tehát már könnyen eldönthető, hogy szükség lesz-e júliustól kötelezőre, vagy nem. De ez mit jelent, ugyanúgy hatósági nyilvántartásba kell venni és rendszámot kell kérni egy rollerhez, mintha egy autóról lenne szó? A válasz nem, ezek az eszközök a segédmotoros kerékpárokhoz hasonlóan nem rendszámkötelesek, hiába kell ezentúl kötelező biztosítással rendelkezniük.

A hatósági nyilvántartásba nem vett gépjárművek esetében (mivel bejegyzett üzembentartóról nincs szó) a jármű tulajdonosa vagy használója az, aki a biztosítási szerződés megkötésére kötelezett. Azaz nem csak a tulajdonos felelőssége a biztosítás, hanem azé is, aki csak kölcsönvette azt egy ismerősétől. Elindulás előtt az ő felelőssége is lesz ellenőrizni, hogy a járművön van-e élő biztosítás, és ha nincs, meg is kötheti rá.

Bár ezek a járművek kisebbek és lassabbak az autóknál, komoly anyagi kárt és személyi sérülést is lehet okozni velük, amit biztosítás nélkül a károkozónak saját zsebből kell állnia, így a biztosítás nagy terhet vehet le a használója válláról. Akinek tehát elektromos rollere, egykerekűje, segwaye vagy más hasonló járműve van, annak érdemes idén júniusban előkeresnie a műszaki leírását és a paraméterek alapján ellenőrizni, hogy szükséges-e júliustól biztosítást kötni rá. A biztosítók díjai várhatóan június közepétől lesznek elérhetőek, az ezzel kapcsolatos információkért érdemes figyelni weboldalunkat.

2024 május 24.

Legfrissebbek

2024 május 09.
pótkocsi, kötelező biztosítás, utánfutó, lakókocsi

Bizonyos járműtípusoknál nem is olyan egyértelmű, hogy kell-e kötelező biztosítást kötni rájuk vagy sem, valamint a kárrendezésnél is lehetnek meglepetések.

2024 április 11.
elektromos autó, casco, kgfb

Az elektromos autók biztosítása valamelyest más, mint a hagyományos autóké, ezért érdemes nagyobb körültekintést fordítani rájuk.

2024 január 30.
kgfb, kötelező biztosítás, gépjármű

Még a legkörültekintőbb vezetés mellett, a legrutinosabb sofőrrel is megtörténhet, hogy hibát vét az úton. Sajnos akár kisebb, akár nagyobb hibáról legyen szó, a károkozásnak mindenképpen van anyagi következménye. Többféle lehetőség is van azonban, és érdemes mérlegelni, melyikkel járhat a vétkes sofőr kevésbé rosszul.