Az elhanyagolt műszaki állapot veszélyei

  • kgfb
  • kötelező biztosítás
  • casco
  • casco biztosítás
  • gépjármű
  • műszaki állapot

Egy gépjármű fenntartása nem olcsó, rendszeres karbantartással és kiadásokkal jár. Ehhez hozzátartozik az időszakos műszaki vizsga is, amit a forgalmi engedély megújításához néhány évente kötelező elvégeztetni. Ez valóban fontos is, hiszen elhanyagolt műszaki állapotú járművel közlekedni rendkívül veszélyes – ráadásul baleset okozása esetén a biztosítók kártérítésére sem feltétlenül lehet számítani.

Mi történik, ha a rossz műszaki állapot miatt következett be a baleset?

Baleset esetén a kötelező és casco biztosító is figyelembe veszi a jármű műszaki állapotát. Ha a vizsgálat során kiderül, hogy az autó elhanyagolt műszaki állapotban volt és ez idézte elő a balesetet, akkor a kgfb törvény alapján a kgfb biztosító visszkeresettel élhet az okozó felé – azaz a károsultnak kifizetett kártérítési összeget, vagy annak jelentős részét behajthatja a baleset okozóján. A casco biztosító pedig ugyanilyen elhanyagolt műszaki állapot esetén mentesülhet a kárfizetési kötelezettség alól, vagyis elutasíthatja a kártérítési igényt.

De mi számít elhanyagolt műszaki állapotnak? Lényegében az, ha olyan műszaki hibából következett be a baleset, ami miatt a jármű a műszaki vizsgán se menne át, többek közt:

  • futómű hiba,
  • kopott gömbcsukló,
  • kormánymű meghibásodása,
  • elégtelen fék,
  • az engedélyezettnél nagyobb mértékű gumiabroncs-kopás.

Egy példa: a jármű balesetet okozott, majd a műszaki állapot felmérése során kiderült, hogy a gumi túlságosan kopott volt, és ez közvetlen előidézője volt a balesetnek. A casco biztosító elhanyagolt műszaki állapotra, illetve szakszerűtlen üzemeltetésre hivatkozva elutasította a kártérítési igényt.

Tehát ajánlott nagyon figyelni az autó állapotára, hiszen a rossz műszaki állapot balesetveszélyes és még anyagi hátrány is érheti miatta a gondatlan tulajdonost.

Műszaki vizsga: milyen gyakran kell elvégeztetni?

Valószínűleg sokan nem tartják észben, mikor kell legközelebb műszaki vizsgára vinniük az autójukat, hiszen a forgalmi engedélyben könnyen meg tudják nézni. Nem baj azért átismételni, milyen szabályok vonatkoznak új és használtan vásárolt járműre:

  • új autó esetén a műszaki vizsga 4 évig érvényes, ezután kétévente kell megújítani,
  • használt autó esetén: ha az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül viszi a tulajdonosa vizsgáztatni, akkor 3 évig érvényes, utána szintén kétévente kell megújítani.

A műszaki vizsgán a felmerülő hibákat háromféle kategóriába sorolják: kisebb hibák esetén a jármű még átmegy a vizsgán, komolyabbnak minősülő hiba esetén a jármű forgalmi engedélyét azonban csak 2 hónappal hosszabbítják meg, ezután újra kell vizsgáznia. A legsúlyosabb, veszélyes hibák esetén pedig a jármű nem megy át a vizsgán – az ilyen súlyos hibákat veszik figyelembe a biztosítók is.

A jelenlegi járványhelyzetben fontos tudnivaló, hogy a szabályozások a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgák érvényességét meghosszabbították a veszélyhelyzet lejártát követő 60. napig, tehát ennyi idő van pótolni (frissítés: 2022. január 1-jével ez a türelmi idő módosult, a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt okmányok 2022. június 30-ig érvényesek). Azonban ha a járművel balesetet okoznak, a biztosítók ugyanúgy vizsgálni fogják a műszaki állapotát, és az elhanyagolt állapot visszkeresetet (kgfb) vagy elutasítást (casco) eredményezhet, ezért nem javasolt a vizsga halasztása. Természetesen a műszaki vizsgáknál rendszeresebb időközönként célszerű átnézetni és karbantartani a járművet.

Téli/nyári gumi: nem csak az évszaknak megfelelő a fontos

A mostani tavaszi hónapokban – amikor a hőmérséklet már nem megy 7 fok alá - esedékes a téli gumik lecserélése a nyárira. Bár Magyarországon a szabályok nem teszik kötelezővé az évszaknak megfelelő gumi használatát, ha a nem az útviszonyoknak megfelelő gumik miatt történt baleset, megint csak azt lehet elmondani: az okozó kgfb biztosítója visszkeresettel élhet, casco biztosítója pedig elutasíthatja a kártérítést. A fentebb hozott példából pedig azt a tanulságot is le lehet vonni, hogy nem csak az évszaknak megfelelő gumi megléte fontos, hanem azok állapotát is ellenőrizni kell.

Kalkulátorunkban nem csak a kötelező, hanem a casco biztosítás ajánlatokat is össze tudja hasonlítani, sőt, akár egyszerre is megköthető a kettő:

2021 április 22.

Legfrissebbek

2024 október 18.
gépjármű, átírás, biztosítás

Az autó átírása kiskorú nevére speciális esetekben, például jogosítvány megszerzése vagy öröklés során lehetséges, de szigorú szabályokhoz kötött, és a törvényes képviselő, illetve a gyámhatóság bevonása is szükséges lehet.

2024 május 24.
kgfb, kötelező biztosítás, mikromobilitás

Aki városban él, az valószínűleg egyre több e-rollert, segwayt vagy elektromos egykerekűt lát az utcákon. Ezek a mikromobilitási eszközök idáig nem estek a meglévő közlekedési és biztosítási szabályozások alá, de 2024. július 16-tól kezdve egy részükre kötelező biztosítást kell kötni.

2024 május 09.
pótkocsi, kötelező biztosítás, utánfutó, lakókocsi

Bizonyos járműtípusoknál nem is olyan egyértelmű, hogy kell-e kötelező biztosítást kötni rájuk vagy sem, valamint a kárrendezésnél is lehetnek meglepetések.